Amazon opent deuren in Nederland ten koste van uitgevers

Amazon opent deuren in Nederland ten koste van uitgevers

864x486 (2)De grootste webwinkel ter wereld lanceert haar site in Nederland. Een aanwinst voor Nederlandse klanten, maar uitgevers moeten oppassen en zich aan de regels houden. Nederlandse uitgevers die van Amazon gebruik willen maken, mogen e-books niet duurder maken dan fysieke boeken. Maar mag dit wel?

Media-advocaat Hans Bousie stelt dat Amazon voorwaarden heeft verspreid waaraan uitgevers zich moeten houden willen ze digitale boeken via het distributiekanaal willen verkopen. Hierin staat uitdrukkelijk dat e-books nooit voor meer geld verkocht mogen worden dan fysieke boeken. Maximumprijzen zijn in Nederland toegestaan, maar minimumprijzen niet. En hiermee handelt het bedrijf dus mogelijk in strijd met de Mededingingswet.

“Amazon legt hiermee in feite een minimumprijs op. Door deze overeenkomst kunnen uitgevers nooit meer een fysiek boek goedkoper maken dan de digitale variant,” aldus Hans Bousie

Niet iedereen laat zich kennen

EDITION-EDITION-AMAZONVerschillende Nederlandse uitgerijen hebben overeenkomsten met Amazon gesloten over de verkoop van e-books, maar niet iedereen zich heeft laten overhalen. Zo laat Marc van Gisbergen van uitgeverij Marmer aan de NOS weten dat zij met Apple, Google en Bol.com veel betere afspraken hebben. Voornamelijk de hoge korting en de extreem lange betalingstermijn die Amazon eist gaat uitgevers te ver.

Amazon, dat groot is geworden met het verkopen van e-books, heeft een jaaromzet van 60 miljard euro en is daarmee Google overstegen. Het is nog onbekend hoeveel uitgevers wel akkoord zijn gegaan met de eisen van de gigant, en webwinkels houden hun hart vast. Want hoewel boekenwinkels zich steeds meer richten op ook de online verkoop, om zo de klantenbinding te stimuleren, kan Amazon als grootste vaak de kleinste prijzen vragen.